7. februar 2017

Så er tunnelerne til Nordhavn færdigborede

I søndags brød tunnelboremaskinen Frida ind til skakten under Sortedams Sø. Dermed er tunnelarbejdet på metroafgreningen til Nordhavn afsluttet.

Cirka 30 meter under Sortedams Sø lød der i søndags jubelbrøl fra glade metroarbejdere, da tunnelboremaskinen Frida arbejdede sig vej ind i den store trompetformede skakt, hvorfra metroafgreningen til Nordhavn nu er færdigboret.

Dermed er de i alt 3,4 kilometer metrotunneler til Nordhavn færdiganlagt, og tunnelborebisserne fra MetNord kan give hinanden hånd på et veludført arbejde.
På Københavns Rådhus er der tilfredshed med nyheden fra Sortedams Sø:

”Stort tillykke til tunnelbisserne – og til de mange københavnere, der om få år får glæde af metro til Nordhavn. Det er en meget stor milepæl, at tunnelborearbejdet nu er overstået. Jeg ser frem til, at de første passagerer kan tage turen til Orientkaj i slutningen af 2019, og at metroen bliver et kæmpe aktiv for de op mod 40.000 beboere og de 40.000 mennesker, der vil komme til at få deres daglige gang på arbejdspladser i Nordhavn,” siger Overborgmester Frank Jensen.

Metroselskabets administrerende direktør glæder sig over, at tunnelboringen fra Nordhavn til Sortedams Sø er i mål. Det er undervejs lykkedes entreprenøren MetNord at sætte en ny københavner-rekord for flest borede tunnelmeter på et døgn (56,2 meter):

”Det er fantastisk, at de to tunneler til Nordhavn er færdigborede efter blot ni måneder. Der er stadig meget arbejde foran os, men vi er kommet et stort skridt nærmere mål med det afsluttede tunnelarbejde. Vi glæder os til at kunne sikre hurtig og miljøvenlig offentlig transport til de tusindvis af beboere, medarbejdere og gæster, når de skal til og fra Nordhavn,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Fakta

Tunnelboremaskinerne Alice og Frida har nu boret to tunneler fra Nordhavn til Sortedams Sø på i alt 3,4 kilometer. Tunnelboremaskinerne er opkaldt efter en tidligere medstifter af Kvindelig Sejlklub, Alice van Wylich-Muxoll, samt navnet på Kvindelig Sejlklubs første båd, Frida. To stærke damer som satte deres præg på Nordhavn.

Nordhavnslinjen får i første omgang to stationer: Nordhavn og Orientkaj. Nordhavnslinjen ventes at åbne i december 2019, og den vil få cirka 11.000 passagerer i døgnet.