11. januar 2017

Metroen sætter ny passagerrekord i 2016

2016 blev endnu et rekordår for metroen med flere end 60 millioner passagerer. Samtidig var driftsstabiliteten den hidtil bedste siden åbningen i 2002.

Den københavnske metro fik en særlig julegave i år. Præcis på juleaftensdag passerede det årlige passagertal nemlig 60 millioner. Dermed blev 2016 det bedste år i metroens historie med en passagerstigning på knap 6,5 procent i forhold til året før. Samtidig var driftsstabiliteten også den hidtil bedste, da hele 99,2 pct. af alle tog kørte til tiden.

”Det er afgørende for vores kunder, at togene kører til tiden. Vores vigtigste kerneopgave er at give kunderne en hurtig og nem rejse. Det er vores fokuspunkt i det daglige arbejde og de langsigtede investeringer, og det ser vores kunder ud til at belønne. Samtidig har vi fået en del ekstra kunder fra de nye byområder i Ørestad og ved Amager Strand, og den flotte passagervækst, Københavns Lufthavn har haft, smitter også positivt af på metroens passagertal”, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Metroens passagertal har stort set alle år været stigende. Men den absolut største stigning, siden metroen blev færdigbygget, er sket fra 2015 til 2016, hvor 3,7 millioner flere passagerer rejste med metroen. Den største fremgang skete på strækningen til lufthavnen, hvilket først og fremmest skyldes en stor stigning i flyrejser til og fra Københavns Lufthavn. Hele 1,2 millioner flere passagerer benyttede i 2016 metroen på strækningen til og fra lufthavnen.

Det samlede passagertal for 2016 landede på 60.891.193, hvilket er 1,5 pct. højere end budgetteret.

En del af den store passagervækst i 2016 skal dog ses i lyset af, at der er i første halvår af 2015 blev opsat nye perrondøre på de overjordiske stationer i forbindelse med udskiftningen af metroens sikkerhedssystem. Arbejdet påvirkede driften flere steder på strækningen – og spillede også ind på passagertallet. I 2016 har perrondørene derimod haft en positiv effekt på driften, der er forbedret med 25 pct., mens der er blevet plads til flere end 500 ekstra passagerer i timen i myldretiden.

”Med opsætningen af perrondøre har vi gjort os klar til fremtidens mange nye passagerer. I 2020 vil seks af de 10 mest travle stationer i Danmark være metrostationer, og metroen vil til den tid have 116 millioner passagerer årligt. Derfor har vi konstant fokus på løbende forbedringer, der kan give en bedre passageroplevelse og en endnu mere stabil metrodrift”, forklarer Henrik Plougmann Olsen.

Cityringen kan byde de første passagerer velkommen i sommeren 2019. Til den tid vil 17 nye metrostationer forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by. Samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.

Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail presse@m.dk – telefon 72 42 49 01.