20. februar 2017

Tunnelbyggeriet på Cityringen er afsluttet

De fire tunnelboremaskiner på Cityringen kan gå på pension efter at have anlagt to tunneler på hver 15,5 kilometer. Dermed har projektet nået en kæmpe milepæl, og det gigantiske anlægsprojekt bevæger sig nu ind i den sidste fase med klargøring af stationer og tunneler samt testkørsel.

Tunnelboremaskinerne Nora, Tria, Minerva og Eva har siden 2013 arbejdet sig frem dybt under hovedstadens pulserende hverdagsliv, men nu er de godt 100 meter lange og knap 800 ton tunge damer i mål.

På rejsen i hovedstadens kalk, grus, sand og sten har tunnelboremaskinerne og deres besætninger klaret store udfordringer som at bygge under ældre bygninger som Marmorkirken og Magasin, ligesom man har klaret svære geologiske forhold som Rådhusdalen ved Rådhuspladsen.

Tunnelarbejdets afslutning markerer en stor milepæl på projekt Cityringen. Det blev i dag fejret ved en begivenhed på metrostationen København H, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen holdt en kort tale.

"Jeg har fulgt metrobyggeriet på nærmeste hold. Fra min lejlighed i Nyhavn har jeg kunnet høre det. Når jeg lufter hunden, går vi tit forbi Kongens Nytorv, og fra mit kontor på Christiansborg kan jeg nærmest vinke til kranføreren. Det bliver en kæmpe fordel at få en del af trafikken væk fra trængslen og ned under jorden. Til glæde for os, der bor i København. Til glæde for pendlere fra hele Sjælland, og til glæde for folk fra hele landet, turister og andre rejsende. I dag skal vi sige farvel til den tonstunge tunnelboremaskine Tria – det kræver sin kran og sin mand," sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen, inden han gennem en walkie talkie gav besked til kranføreren om at løfte det 50 tons tunge skærehoved op af stationsskakten.

Statsministeren deltog sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen og Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj ved fejringen. Overborgmesteren glæder sig over, at det største anlægsprojekt i København i flere hundrede år nu bevæger sig ind i den sidste fase.

Metrobyggeriet har sat sit præg på byen de seneste år, og jeg tror, at københavnerne glæder sig til at få byen igen. I dag er det begyndelsen på afslutningen, og om godt to år klipper vi snoren til 17 nye stationer,” sagde Københavns overborgmester Frank Jensen til de fremmødte medarbejdere og gæster.

Fejringen af milepælen betyder et farvel til de fire tunnelboremaskiner og deres besætninger. Derfor var der både stolthed, glæde og vemod at spore blandt metromedarbejderne.

Det er en helt særlig følelse at stå her med en metroring, der er forbundet hele vejen rundt. Det har krævet tusindvis af arbejdstimer fra dygtige medarbejdere, stor opbakning fra vores mange naboer og ikke mindst en visionær beslutning fra politikerne om at give hovedstaden et trafikalt løft. Vi har stadig meget arbejde foran os frem til åbningen, men det er en fantastisk dag for projektet," siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.

Fakta

  • Når Cityringen åbner i juli 2019, får hovedstaden en ny metrolinje, der med sine 15, 5 kilometer lange underjordiske tunneler binder Østerbro sammen med Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og Indre By. Cityringen får 17 nye stationer i det centrale København. Samtidig etableres der nye metrolinjer til både Nordhavn og Sydhavn.
  • I 2020 vil seks af de 10 mest travle stationer i Danmark være metrostationer. Til den tid vil metroen have 116 millioner passagerer årligt. Det svarer til 370.000 påstigere hver dag. Metroen satte i 2016 ny rekord med et årligt passagertal på knap 61 millioner.
  • Cityringen er det største anlægsprojekt i Danmark i disse år, og det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian IV anlagde Christianshavn i 1600-tallet.
    De fire tunnelboremaskiner Nora, Tria, Minerva og Eva er opkaldt efter de gamle telefoncentraler i København. De fik deres navne i forbindelse med en åben offentlig konkurrence.

Alle fotos skal krediteres Metroselskabet/Marie Hald.

Grafikker - Cityringen

Cityringen_hovedstadens nye metrolinie

Hovedstadens fremtidige metronet

Fakta_Cityringen binder byen sammen

Fakta_Hovedstadens største anlægsprojekt i mange år