16. januar 2017

Svævende kunstværk indtager metrostation på Kgs. Nytorv

Flere end 500 kunstværker har de seneste fem år prydet de grønne hegn omkring metrobyggepladserne i hovedstaden. Nu rykker kunsten ned i selve metrostationen på Kongens Nytorv, hvor et helt nyt værk af den anerkendte kunstner Jeppe Hein vil udfordre opfattelsen af kunst i det offentlige rum og give passagererne en anderledes oplevelse.

For de 22.000 passagerer, der dagligt benytter metroen på Kgs. Nytorv, vil der fra i dag være grund til at løfte blikket fra de daglige hverdagsrutiner og se op. For højt oppe under loftet på den travle, underjordiske metrostation hænger et nyt og spændende kunstværk og svæver.

Det er den anerkendte kunster Jeppe Hein, der står bag værket ”Coloured Mirror Balloons”, som er blevet en realitet med økonomisk støtte fra Niels Wessel Bagges Kunstfond. Kunstprojektet består af en række svævende balloner i smukke farver, der spejler deres omgivelser. Ballonerne hænger på udvalgte steder og møder passagererne på deres vej til og fra metroen.

”Med mit værk ønsker jeg at få folk til at stoppe op et øjeblik. At holde en pause fra de daglige rutiner, se op og smile eller bare blive en smule mere bevidst om omgivelserne og de mennesker, vi passerer på vores vej. Værket spiller på foranderligheden og midlertidigheden og vil forhåbentlig bidrage til en anderledes oplevelse af det offentlige rum”, siger Jeppe Hein om sit værk.

”Coloured Mirror Balloons” er støttet økonomisk af Niels Wessel Bagges Kunstfond, der også fik selve idéen til et kunstværk nede i metroen. Ifølge fondens bestyrelsesformand, Nina Wedell-Wedellsborg, er projektet nemlig først og fremmest et forsøg på at rykke kunsten ud i det offentlige rum.

”Hvert år besøger i tusindvis af mennesker de mange, spændende kunstmuseer, der findes i Danmark. Men man behøver ikke nødvendigvis at gå på museum for at opleve kunst. På metrostationen ved Kgs. Nytorv er der f.eks. syv millioner passagerer årligt. Dem vil vi gerne give en oplevelse af, hvordan man også kan møde kunsten i det offentlige rum. Jeppe Heins fantastiske værk er både poetisk og finurligt, og det skubber til vores daglige rutiner og forventninger”, forklarer Nina Wedell-Wedellsborg.

De svævende balloner vil hænge flere forskellige steder i stationsrummet under Kgs. Nytorv, og de vil også pryde den nye metrostation på Cityringen, som åbner i 2019. Dermed bliver kunstværket under Krinsen et kendetegn for de ca. 70.000 daglige passagerer, der til den tid vil benytte metroen på Kgs. Nytorv. Stationen bliver med Cityringens åbning den tredjestørste i Danmark.

”Vi er naturligvis glade for at kunne give vores kunder en ekstra oplevelse med, når de tager metroen. Jeppe Heins værk er fantastisk flot, og det giver en anderledes opfattelse af det rum, som vi alle er så vant til at færdes i. Vi vil gerne takke fonden for dens støtte til projektet, som i øvrigt har inspireret os til at undersøge mulighederne for lignende tiltag på andre kommende metrostationer”, siger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet.

Fakta om Jeppe Heins balloner

• I alt vil tre balloner blive sat op på metrostationen.

• Når Cityringen åbner i 2019, vil der blive hængt flere balloner op, så værket fortsætter på den nye metrostation på Kongens Nytorv.

• Ballonerne er udført i glasfiberforstærket plast med kromlak.

• To af dem måler 50 cm. og vejer fem kilo, mens den tredje måler 40 cm. og vejer ét kilo.

Læs mere om Jeppe Hein her: http://www.jeppehein.net/

Læs mere om Niels Wessel Bagge Fonden her: http://nwbk.dk/om-fonden/

Fotos:

Alle fotos skal krediteres Metroselskabet/Marie Hald.