29. januar 2016

Metroen fik 100.000 flere passagerer om måneden i 2015

57,2 millioner passagerer kørte sidste år med metroen i København. Det er en stigning på 1,2 millioner passagerer i forhold til i år 2014.

Lige siden metroen i København åbnede i 2002 er antallet af passagerer vokset år for år. Sidste år hoppede der gennemsnitligt 100.000 flere passagerer på metroen hver eneste måned.

Udviklingen glæder Metroselskabets kundedirektør Rebekka Nymark, der forventer, at antallet af passagerer vokser yderligere i 2016.
”Vi er glade for, at flere og flere vælger metroen til. København vokser med cirka 1.000 indbyggere hver måned, og den vækst er naturligvis en af forklaringerne på, at flere tager metroen. Mange har desuden fundet ud af, at det er utroligt nemt at komme med metroen til og fra lufthavnen. Men vi kan også se, at passagererne er glade for den service, vi leverer,” siger Rebekka Nymark.

Det er særligt de største metrostationer, som passagererne er strømmet til.
De tre største stationer - Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn - er alle vokset markant, og de tre stationer blev alene besøgt af godt 25 millioner passagerer i løbet af 2015.
Samlet set steg antallet af passagerer i metroen med 2 procent fra 2014 til 2015.

De største stationer i Danmark (målt i antallet af påstigere)