27. april 2016

Hvad skal tunnelboremaskinerne i Nordhavn hedde?

To nye tunnelboremaskiner går snart i gang med at grave ud til den nye metrolinje til Københavns bæredygtige bydel, Nordhavn. Men før de kan gå i gang, skal de ifølge gammel skik døbes. Forslagene strømmer ind i Metroselskabets navnekonkurrence, hvor vinderen bliver inviteret med til dåben.

Over hele verden giver man tunnelboremaskiner navne forud for deres første tur, ligesom skibe døbes inden deres jomfrurejse. Det skal bringe lykke til på projektet. Den gamle skik holdes også i hævd i København, hvor de fire tunnelboremaskiner, Nora, Tria, Minerva og Eva, graver ud til Cityringen. Snart går også to nye tunnelboremaskiner i gang med metrolinjen til Nordhavn.

Men inden de sendes afsted i den københavnske undergrund, skal de have et navn. For borebisserne, der bemander dem, er det nemlig meget vigtigt, at maskinerne bliver døbt. Og ifølge traditionen skal det være kvindenavne. Metroselskabet har derfor udskrevet en konkurrence, hvor alle borgere er inviteret til at komme med deres bud på, hvad boremaskinerne skal hedde.

Et dommerpanel bestående af 4 personer (bl.a. langturssejler og forfatter Troels Kløvedal og Ulla Tofte, direktør på M/S Museet for Søfart i Helsingør) vil kåre vinderen, og derefter skal de mere end 100 meter lange maskiner døbes ved en større event på byggepladsen i Nordhavn.

I starten af april i år skød Metroselskabet atter en navnekonkurrence i gang, hvor alle der har lyst, kan være med til at finde på navne til de to nye tunnelboremaskiner. Og indtil videre har både interessen og idérigdommen været overvældende stor. Flere hundrede forslag er kommet ind, siden konkurrencen begyndte.

De mange bud spænder over alt fra navne på politikere og dronninger til nulevende og afdøde skuespillerinder og stærke kvinder fra den nordiske mytologi. En deltager har f.eks. foreslået at opkalde boremaskinerne Tine og Louise efter ”Bryld og Danner, fordi de var nogle seje damer”. Der er også mere kuriøse bud som f.ek.s Karius og Baktus eller Linse Kessler og Lone Kellermann. Der er deadline for konkurrencen lørdag den 30. april.

Under det første metrobyggeri blev boremaskinerne døbt Liva (Weel) og Betty (Nansen) efter de to berømte, afdøde skuespillerinder. På Cityringen foregik navngivningen af de fire boremaskiner som en større event i 2013, hvor borgerne også blev inddraget i en navnekonkurrence. Der blev indsendt ca. 1.000 navneforslag, og de fire navne blev også dengang valgt af et nedsat dommerpanel, som valgte, at maskinerne skulle opkaldes efter de gamle telefoncentraler i København – nemlig Nora, Tria, Minerva og Eva.

Præmien er deltagelse i dåben

Præmien for bedste bud på navne er en invitation til dåben af den ene af de to tunnelboremaskiner i Nordhavn. Vinderen kan invitere en gæst med til den ekstraordinære oplevelse forud for boremaskinens første færd gennem københavnerkalken.

Fakta om de nye boremaskiner i Nordhavn

Det er nogle store ”babyer”, der skal døbes:

Vægt: 630 tons

Længde: Knap 140 meter

Borehoved diameter: ca. 6 meter

Fakta om Nordhavnslinjen

I forbindelse med byggeriet af Cityringen bygges der en metrolinje til hovedstadens nye bæredygtige bydel, Nordhavn. Den nye metrolinje skal sikre, at der er effektiv kollektiv transport til de mange mennesker, som forventes at bosætte sig i bydelen. De første metrotog til Nordhavnen forventes at rulle frem til perron i 2019. Nordhavn og Orientkaj metrostationer får tilsammen omkring 11.000 passagerer i døgnet på den tre kilometer lange linje.

Deltagelse i konkurrencen

Forslag skal sendes til navne@m.dk senest lørdag den 30. april kl. 18.00.

Husk følgende:

• To bud på navne til boremaskinerne
  • Det skal være kvindenavne
  • Gerne en kort begrundelse for navnene
  • Kontaktdetaljer – navn, adresse, telefonnummer.

Navneforslag, der kan virke krænkende eller anstødelige, bliver frasorteret i konkurrencen. Hvis flere personer har foreslået et af de to vindernavne, trækkes der lod om præmien. Medarbejdere ansat i Metroselskabet, Metro Service og MetNord samt hos underentreprenører på metrobyggeriet kan ikke deltage i konkurrencen.

Der afholdes Åben Byggeplads i Nordhavn lørdag den 30. april kl. 10-13. Her kan man se tunnelboremaskinen nede i skakten. Læs mere her

Yderligere information

Kontakt Metroselskabets kommunikationsafdeling på tlf.: 7242 4901 / mail: presse@m.dk