23. september 2016

Sværeste strækning på Cityringen er boret ud

Tunnelboremaskinerne, der borer hovedstadens nye metrolinje, har nu tilbagelagt den mest udfordrende strækning på hele Cityringen. Tunnelboremaskinen Tria har kilet sig vej kun halvanden meter over den eksisterende metrotunnel ved Kongens Nytorv og godt fire meter under Magasins kælder.

Den sværeste strækning på Cityringen er kun 80 meter lang. Men den har været planlagt i flere år ned til mindste detalje. For når man skal have en tunnelboremaskine, der er mere end 100 meter lang, kilet ind mellem Magasins kælder og de eksisterende metrorør ved Kongens Nytorv, så kræver det både stor ingeniørkunst og særdeles grundig forberedelse.

Strækningen under Magasin er den mest udfordrende på hele Cityringen. Det skyldes, at vi borer tunnel få meter fra den eksisterende metro og fra kælderen under Magasin. Dét kræver stor koncentration, minutiøs planlægning og ikke mindst et godt samarbejde med naboer og butiksejere. Udgravningen er jo sket i et af de mest travle områder af København, hvor der både er masser af mennesker, et travlt erhvervsliv og en eksisterende metro, der kører i døgndrift. Trods alle udfordringerne er det heldigvis lykkedes os at komme succesfuldt igennem, og vi er nu et vigtigt skridt videre i byggeriet af Cityringen”, siger Erik Skotting, som er teknisk direktør i Metroselskabet.

Når Cityringens kommende metrostation åbner på Kongens Nytorv, bliver stationen en af de travleste stationer i Danmark. I dag stiger ca. 22.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2022 vil være vokset til ca. 70.000 passagerer. Dermed bliver metrostationen Danmarks tredjestørste station. På Kongens Nytorv er der allerede etableret en ekstra elevator til de mange tusinde metrokunder, og med Cityringen kommer to elevatorer mere. Både på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostation vil passagererne kunne skifte til de eksisterende metrolinjer.

I forbindelse med arbejdet under Magasin har vi lagt stor vægt på at undgå at gribe forstyrrende ind i det liv, der udspiller sig på ét af de mest befærdede steder i København. Derfor har arbejdet været nøje planlagt, og der har været gennemført en række særlige foranstaltninger. Bl.a. har vi på forhånd forstærket undergrunden og installeret meget avanceret udstyr med flere hundrede målepunkter for at sikre konstant overvågning af de nærmeste bygninger. Det har været vigtigt for os, at både de handlende, de rejsende og de erhvervsdrivende har været så lidt påvirket af vores aktiviteter som muligt”, forklarer Erik Skotting.

Rasmus Andersson, som er Head of Property and Store Development i Magasin, udtaler:
Samarbejdet mellem Magasin og Metroselskabet omkring boringen af de nye tunnelrør under Magasin har været eksemplarisk. Metroselskabet har ved hjælp af rettidig information, en konstruktiv og positiv dialog og professionelle medarbejdere sikret, at Magasins medarbejdere og ikke mindst vores kunder har haft mindst mulig gene af det store arbejde, der er blevet udført.”

Efter det komplicerede arbejde under Magasin er den ene tunnelboremaskine, Tria, nu på vej mod den kommende metrostation ved Gammel Strand, hvor den ventes at bryde igennem om kort tid. Dermed følger den lige i hælene på Nora, den anden boremaskine, som brød igennem til Gammel Strand 15. september. Det betyder, at der nu er hul igennem til den ældste del af København. Næste stop på tunnelboremaskinernes rute er Rådhuspladsen.

Fakta om Kongens Nytorv metrostation
Passagerene vil desuden opleve, at den nye metrostation ved Kongens Nytorv – som alle de 17 nye metrostationer – får sit eget særlige kendetegn. På stationen under Krinsen vil passagererne nemlig kunne skifte metrolinje fra Cityringen til en af de to eksisterende metrolinjer. Den kommende metrostation ligger dog tættere på overfladen end den eksisterende, og det afspejles i arkitekturen og beklædningen på de nye stationsvægge. De holdes i en lys, grå skifer, der referer til de genkendelige, grålige nuancer på de eksisterende stationer – men dog ikke en tro kopi. Beklædningen skal vise, at der er forskel fra den nye station til de gamle, men den skal også vise, at de to metrolinjer er i familie. Frederiksberg Station får samme udseende og funktion.

Fakta om Cityringen
De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2020 vil seks af ti af Danmarks travleste stationer således være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. I 2025 vil metroen have 130 millioner passagerer årligt.

Metroselskabets kommunikationsafdeling:
Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01

​Download grafik, visualiseringer, luftfoto og grundkort her: