25. januar 2016

Cityringens sidste station er udgravet

Den kommende metrostation ved Marmorkirken er nu fuldt udgravet. Stationen, som bliver knap 40 meter dyb, er ikke kun den sidste af Cityringens 17 stationer, der bliver udgravet. Det er også den dybeste og mest udfordrende.

Med udgravningen af Cityringens sidste station har metrobyggeriet nået endnu en vigtig milepæl. Stationen ved Marmorkirken vil i løbet af foråret være klar til at modtage tunnelboremaskinerne, som har tilbagelagt mere end 15 kilometer i hovedstadens undergrund. Det betyder også, at alle de kommende metrostationer på Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro er forbundet, og samtidig er den første tunnelstrækning udgravet under Østerbro.

"Det er fantastisk, at alle Cityringens stationer nu er gravet ud. Det betyder, at vi i løbet af foråret vil få det første tunnelgennembrud ved Marmorkirken. Når Cityringen åbner i 2019, vil stationen få 11.000 daglige passagerer, hvilket svarer til passagertallet på stationer som Høje-Taastrup eller Aarhus H. Så selv om der har været svært undervejs, så er metrostationen ved Marmorkirken også et godt eksempel på, hvordan det lykkes at skabe ny og moderne infrastruktur midt i en storby og meget tæt på naboer og historiske bygninger”, siger Guy Taylor, projektdirektør i Metroselskabet.

På byggepladsen ved Marmorkirken er der meget begrænset plads. Derfor vil stationen som den eneste få to perroner, der er placeret over hinanden. Det betyder, at den kommende metrostation ved Frederiksstaden bliver lige så dyb, som Marmorkirken er høj, nemlig knap 40 meter (uden spir).

"Byggepladsen ved Marmorkirken er den mest komplekse af Cityringens 23 byggepladser. Der er tale om en unik konstruktion, hvor man af hensyn til kirken og området i det hele taget har valgt at anlægge stationen med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af en perron som på de øvrige stationer. Det giver særlige udfordringer og har bl.a krævet en ekstra dyb skakt”, fortæller Guy Taylor.

Med afslutningen af udgravningsarbejdet går byggeriet ved Marmorkirken nu ind i en ny fase, hvor der bl.a. skal støbes en massiv betonbund i skakten, inden tunnelboremaskinerne ankommer. Derefter går arbejdet i gang med at indrette selve stationsrummet og perronerne.

Læs mere om metrobyggeriet ved Marmorkirken

Fakta om Marmorkirken metrostation

Stationen ved Marmorkirken bygges i modsætning til de andre stationer på Cityringen oppefra og ned. Det vil sige, at stationens forskellige etager støbes undervejs. Dette sker bl.a. for at sikre ekstra stabilitet af hensyn til kirken.

Stationen er dog ikke kun i byggeteknisk forstand unik. Også når Cityringen åbner i sommeren 2019 vil passagerene opleve, at stationen – som alle de 17 nye metrostationer – vil få sit eget særlige kendetegn.

Marmorkirkens metrostation vil bl.a. være kendetegnet ved vægge af sandsten i en varm og gylden farve, inspireret af de palæer, der ligger i området. Sandstenen indeholder desuden små fossiler af forstenede søpindsvin eller blæksprutter, der er millioner af år gamle.

Det forventes, at der vil være ca. 11.000 passagerer på metrostationen ved Marmorkirken på en gennemsnitlig hverdag. Det svarer omtrent til det nuværende passagertal på Hellerup S-togsstation, Høje-Taastrup station eller Aarhus H.

Fakta om Cityringen

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2020 vil seks af ti af Danmarks travleste stationer således være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. I 2025 vil metroen have 130 millioner passagerer årligt.