9. november 2015

Takstændringer i hovedstadsområdet i 2016

Den årlige regulering af taksterne i den kollektive trafik i hovedstadsområdet træder i kraft den 17. januar 2016. Priserne for bus, metro og tog stiger i gennemsnit med 1,8 procent.

Trafikselskaberne i hovedstaden (Metroselskabet, Movia og DSB) har besluttet, at prisen for kontantbilletter, mobilbilletter, City Pass, 24 timers billet og rejsekort forbliver uændret, mens prisen på periodekort og Flex Card stiger. Prisen for periodekort til voksne stiger med mellem 5 og 50 kr. om måneden, mens periodekort til børn stiger med mellem 5 og 25 kr. om måneden.
Takstreguleringen træder i kraft søndag den 17. januar 2016.

Rabat på rejsekortet fastholdes
Rabatten på 20 procent uden for myldretiden på lokale rejser med rejsekort mellem kl. 11-13 og 18-07 samt hele weekenden fortsætter i 2016.

Derfor stiger priserne
Takststigningsloftet for 2016 er af Trafik- og Byggestyrelsen fastsat til at være maksimalt 1,8 procent. Prisreguleringen sker som led i den almindelige prisudvikling, hvor taksterne reguleres en gang om året.
Den generelle inflation i Danmark ventes at ligge på cirka 1,5 procent i 2016.

Se prisskema for billetprodukterne i 2016 her

Metroselskabet: 72424901