19. november 2015

Metrokunst hædret med statuetter og kroner

Årets bedste bidrag til Byens Hegn, der omkranser hovedstadens metrobyggepladser blev i aftes hædret, da prisen ’Hegnspælen’ blev uddelt under Metroselskabets arrangement hos Kunstforeningen Gl. Strand.

Der var fuldt hus og god stemning, da to kunstværker og en reklame blev hædret onsdag aften ved et arrangement i Kunstforeningen Gl. Strand. Alle vindere modtog farvestrålende statuetter lavet af kunstneren Bert, og de to kunstværker blev desuden anerkendt med hver 10.000 kroner.

Publikumsprisen, der blev uddelt på baggrund af 900 afgivne stemmer via Metroselskabets hjemmeside, gik i år til kunstværket ’Sortedammens Mytografi’ af Thomas Arendt, Tore Rørbæk, Frederik Hesseldahl og elever fra 4.A på Bordings Friskole.

Juryen bestod af billedkunstner Karoline H. Larsen, professor Jens Kvorning fra Kunstakademiets Arkitektskole, publikumschef Nikolaj Friis Rasmussen fra Den Frie udstillingsbygning, direktør for Dansk Byplanlaboratorium Ellen Højgaard Jensen og kreativ strateg og forfatter Claus Skytte. De valgte kunstværket ’Højt til hest som Kong Christian’ af Dina Brændstrup fra 1:1 landskab som det bedste bidrag til metrohegnene i perioden august 2014 til juli 2015.

Jurymedlem Nikolaj Friis Rasmussen overrakte Hegnspælen til vinderen af Juryprisen og præsenterede juryens begrundelse:

”Vinderprojektet ’Højt til hest som Kong Christian’ af Dina Brændstrup fra 1:1 landskab har fået flere i juryen til at forelske sig. Der er tale om et værk, som er simpelt og stramt, men som juryen også finder særdeles generøst, fordi det giver en oplevelse til både børn og voksne, lokale og turister, de uvidende og de historisk bevidste. Værket indbyder til leg, mens det på samme tid fortæller en historie om såvel metrobyggeriet som om vores allesammens København. Værket er altså meget stedsspecifikt og historisk funderet, men det har også en høj grad af humor og ironi, der kommunikerer med bylivet.

Undervejs har værket mødt en del udfordringer, og derfor har det været opført i to forskellige versioner. Juryen tager hatten af for, at vinderen ikke gav op, men derimod tilpassede projektet dets virkelighed og skabte et nyt værk, der var mindst ligeså stærkt.”

Ny Kommerciel Hegnspæl
For første gang blev der i år også uddelt en Kommerciel Hegnspæl til den reklame på Byens Hegn, der bedst levede op til de kriterier, som Metroselskabet vurderer alle udsmykningsforslag efter. Værkerne skal: skabe bedre byrum; være steds- eller kontekstspecifikke; være lokalt forankret; være borgerinddragende; være originale; være interaktive.

Den Kommercielle Hegnspæl uddeles for at inspirere reklamebranchen til at bruge Byens Hegn på nye spændende måder og for at gøre opmærksom på, at Metroselskabets indtægter fra reklamerne betaler for udsmykningerne på hegnene.

Jurymedlem Claus Skytte overrakte den Kommercielle Pris til Kunde & Co, som vandt med deres kampagne for Føtex. De fik også nogle ord med fra juryen:

”Føtex’ reklame for deres nye butik på Østerbrogade er lavet af Kunde & Co, som på fin vis har formået at tilpasse reklamens fysiske udformning til placeringen på hjørnet ud til Trianglen. Den er nomineret for brugen af alternative materialer, som giver forbipasserende lyst til at røre ved budskabet. Kunstgræsset og de rå træplader får reklamen til at adskille sig fra andre outdoor reklamer, og materialerne spiller godt sammen med budskabet om en ny og frisk butik.

Juryen har i sit valg lagt vægt på, at vinderen på samme tid er den mest æstetiske af de tre og den, hvor budskab og udformning følges bedst ad. Med et enkelt greb og meget små virkemidler er der skabt en reklame, som skiller sig ud og drager folk hen til hegnet. Som et af jurymedlemmerne udtrykte det: ”Hvis jeg skulle bo ved siden af en reklame, skulle det være Føtex’!”

BYENS HEGN ‐ hvem, hvad, hvordan
Mens Cityringen bygges, er der mere end 6 km ekstra hegn i hovedstaden. Det kalder vi Byens Hegn. Byens Hegn gennemføres af Metroselskabet i samarbejde med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, og en masse lokale aktører omkring de enkelte byggepladser. Hele projektet finansieres via salg af reklameplads på udvalgte dele af hegnene. Disse strækninger er på forhånd aftalt med de to kommuner.

FOR BYRUMMETS SKYLD
Ideen med Byens Hegn er at bruge de træpladehegn, som omkranser alle Cityringens byggepladser, til midlertidige tiltag, så hegnene går fra at være en irriterende barriere til at blive en spændende del af byen. Vi vil skabe gode byrum ved at bruge hegnene til kunst, byrumsmøbler, installationer man kan lege med og andre kreative tiltag, der kan gøre hegnene til en levende del af byen. Derfor ønsker vi at fremhæve projekter, som i særlig grad lever op til målsætningen om at skabe et bedre byrum omkring byggepladsen.
www.m.dk/byenshegn