5. januar 2018

Billedgalleri: Året der gik

Metroen har haft et begivenhedsrigt år med fejringer af store milepæle, afsluttende arbejde på Cityringen og nye begyndelser i Sydhavn. Se billeder fra 2017 i årsgalleriet.

De underjordiske tunneler under København blev boret færdige
Første milepæl i 2017 blev markeret, da hele tunnelstrækningen på Cityringen og afgreningen til Nordhavn blev færdigboret, og tunnelboremaskinernes 3,5 år lange underjordiske rejse var afsluttet.
Den 15,5 km lange strækning står dog ikke tom i ventetiden, inden Cityringen åbner i 2019. De nye tog kører nu på 2/3 af strækningen, hvor vi bl.a. tester, om togene holder lige ud for perrondørene, og om de fungerer korrekt.

Vi vinkede farvel til kunst på de grønne byggepladshegn
I løbet af 2017 blev mange af hegnene omkring de 21 metrobyggepladser i København taget ned til fordel for trådhegn, som nu skaber mere gennemsigtighed omkring byggepladserne. Og selvom det i manges øjne var en positiv udvikling i byggeriet, betød det også, at der skulle tages afsked med kunsten på Byens Hegn.

Bagindgangen på Kongens Nytorv fik en farverig makeover
I foråret gennemgik bagindgangen og cykelkælderen på Kongens Nytorv en kæmpe forandring, da kunstner Pernelle Maegaard svingede penslen og jonglerede med mallerbøtter i alle regnbuens farver.

Graverboligen på Assistens Kirkegård vendte tilbage
Nørrebros ældste bygning, Assistens Kirkegårds graverbolig, der i seks år har stået trygt til opbevaring, blev i maj flyttet tilbage til der, hvor den har stået siden begyndelsen af 1800-tallet. Ved hjælp af et skinnesystem blev den gamle bygning trukket tilbage til dens rigtige plads, som er tæt ved indgangen til kirkegården ved Nørrebros Runddel.

12.000 mennesker besøgte metroen til Kulturnatten
I oktober besøgte over 12.000 gæster vores arrangementer på Rådhuspladsen og ved Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Det sikrede metroen en førsteplads over de mest besøgte steder til Kulturnatten.

M1 og M2 fejrede 15-års fødselsdag
I anden halvdel af året kunne vi fejre, at den eksisterende metro fyldte 15 år. I oktober 2002 åbnede den første del af strækningen – nemlig fra Nørreport til Vestamager og Lergravsparken. Året efter kunne man køre hele vejen til Vanløse, og i 2007 åbnede strækningen ud til Lufthavnen.

Stationerne blev indrettet og byrummene over dem anlagt
Cityringens 17 nye stationer tager form - både over og under jorden. Der er nu trapper, perrondøre, vægbeklædninger og rulletrapper på mange af stationerne, og der bliver plantet træer, sat bænke op og lagt græs over dem. I 2018 kan du glæde dig til, at dele af byggepladserne forsvinder, og at vi åbner op for de klargjorte byrum rundt omkring i København og på Frederiksberg.

Nu går Sydhavnsprojektet i gang
Mens Cityringens metrobyggepladser lige så stille begynder at forsvinde, så går Sydhavnsprojektet til gengæld for alvor i gang. I 2018 bliver de grønne hegn sat op de seks steder i Sydhavn, hvor den nye metrolinje skal bygges. Du kan se en film om de kommende byggepladser og stationer i Sydhavn her.