Hegnspælen 2016 - se de glade vindere!

Stemmerne er talt op og juryen har voteret. Mød vinderne af Hegnspælen 2016!

I alt stemte mere end 1300 personer på deres favorit blandt de 10 nominerede værker, som du kan se nedenfor.

Årets jury uddelte Juryprisen til deres favorit blandt de nominerede værker. De valgte også vinderen af den Kommercielle Hegnspæl blandt de 6 nominerede kampagner. I bunden af siden kan du se de nominerede reklamer.

Hegnspæl juryen 2016:
•  Superflex v/Rasmus Nielsen
•  Frederik Preisler, partner og Creative Director hos Mensch
•  Janna Lund, seniorkurator hos Copenhagen Contemporary
•  Thomas Dambo, kunstner og designer
•  Dina Brændstrup, landskabsarkitekt hos 1:1 landskab og vinder af juryprisen 2015

Læs mere om Hegnspælen

Sonic Curtain

Vinder af Juryprisen

George Koutsouris
Nørrebro Station, januar 2016 - 

Juryen sagde om værket:

"Vinderværket er intet mindre end et virkelig smukt kunstværk i det offentlige rum. Der er tale om et værk, som er der for byrummets skyld - og så det klæder byen. Værket vokser ud af det konkrete stykke hegn. Det er minimalt og abstrakt, og kan opleves både langt fra og tæt på. Med sine farver og sit materiale bløder værket det hårde og grå byrum op. Værket er levende og inviterer dig til at røre og lytte på en lidt hemmelig måde. Når byen hele tiden råber efter os, er det fristende at råbe igen, men dette værk svarer ganske subtilt tilbage: Med vindens eller de forbipasserendes hjælp frembringer det rolig rytmisk musik, der overrasker og frembringer byfjerne associationer."

På Nørrebro Station gemmer hegnet på overraskelser. George Koutsouris har med værket ’Sonic Curtain’ vækket hegnet til live ved hjælp af multifarvede trælægter - nogle statiske og nogle bevægelige. Når vinden blæser snurrer lægterne rundt og skaber et organisk udtryk, som et gardin der bevæger sig i vinden. Lægger du øret til, lyder der en blid rytmisk musik, når lægterne rammer hinanden.
 
Værket nomineres for at lyse op og skabe uventede oplevelser på et trafikeret transitsted. Ved hjælp af et simpelt og lidt hemmeligt greb giver det hegnet en spændende visuel, auditiv og interaktiv dimension. Det er generøst fra inderst til yderst.

Metropolitain Jungle

Vinder af publikumsprisen

Peter Skensved og Alexander De Girardier
Frederiksberg Station, juli 2016 - 
 
Har du lyst til at drømme dig væk i en jungle med vandfald og frodig skov, men er du ikke så meget til tropesygdomme og luftfugtighed? Så skal du slå et smut forbi Frederiksberg Station, hvor du siden juli 2016 har kunnet kombinere cafebesøg med en tur i junglen. Peter Skensved fra København og Alexander De Girardier fra Paris har sammen skabt det 22 meter lange værk ’Metropolitain Jungle’ lige ved den franskinspirerede café Metropolitains udeserveringsområde.
 
Værket nomineres for sin evne til at åbne hegnsfladen op og skabe et nyt og drømmende rum i byrummet. ’Metropolitain Jungle’ gør hegnet til en venlig og stemningsfuld nabo for caféens gæster. Kunstnerne har været i dialog med caféens ejer under værkets tilblivelse, så den lokale opbakning var sikret fra starten. 

Byens sedler

Henrik Kirkeby Ajspur
Enghave Plads, maj 2016 - 

Har du nogensinde tabt en huskeseddel på gaden? Så kan det være, at Henrik Kirkeby Ajspur har fundet den og hængt den på metrohegnet på Enghave Plads. Værket ’Byens Sedler’ består af et hav af sedler og noter som Henrik har fundet i Københavns gader, samt fotos af findestederne. Værket fylder 2x4 meter og fandt vej til hegnet i maj 2016.

’Byens Sedler’ er nomineret for sin eminente evne til at drage folk helt hen til hegnet for at gå på opdagelse i de utallige små historier, som sedlerne beretter om. Henrik har med et enkelt og originalt greb inviteret hverdagen op på hegnet, og skabt en lille lomme hvor vi kan møde vores vidt forskellige naboer – både de skøre, de mærkværdige og dem der er helt som du og jeg. 

En landsby i storbyen - Portrætter fra Brumleby

Helle Kjærsgaard og Ken Hermann 
Trianglen, november 2015 -

På din gåtur i Fælledparken har du siden november 2015 kunne hilse på Brumlebys beboere på metrohegnet ved Trianglen. Helle Kjærsgaard bor selv i Brumleby og ønskede at dele ud af den mangfoldighed, som bydelen rummer. Med fotograf Ken Hermann under armen bankede hun på hos sine naboer. Resultatet blev værket ’En landsby i storbyen – Portrætter fra Brumleby’, der med 17 portrætter fordelt over 66 meter giver os et kig ind i et kvarter, som mange af os kender, men som de færreste har oplevet indefra.

’En landsby i storbyen – Portrætter fra Brumleby’ nomineres for med sine stærke og stemningsfulde portrætter at invitere os indenfor hos nogle af hegnets nærmeste naboer. Værket indtager den lange hegnsflade på en måde, der både fungerer tæt på og langt fra.

Formationer

Charlotte Thrane
Sønder Boulevard, juni 2016 - 

Med Charlotte Thranes værk ’Formationer’ er hegnet på Sønder Boulevard helt bogstaveligt blevet iført nye klæder. I juni 2016 spændte hun omkring 30 meter kantet hegn ind i et smukt himmellandskab af indfarvet og bleget stof. Værket udfordrer og undersøger hegnets proportioner på en helt ny måde og bløder bybilledet op med sin elasticitet.

’Formationer’ nomineres for sit gennemførte og originale livtag med hegnets form og materialitet, og for at skabe en smuk og drømmende himmelhvælving over Sønder Boulevard med det grønne hegn frit eksponeret for neden som et grønt landskab.

Intersections

Izabela Boloz
Kongens Nytorv, maj 2016 - 

I maj 2016 blev hegnet på Kongens Nytorv prydet med farverige strukturer, som de mange forbipasserende kan sidde på, kravle på og indtage, som de lyster. Izabela Boloz’ installation ’Intersections’ er ikke blot en fryd for øjet, men et stort byrumsmøbel, der vokser ud af hegnet og som derved integrerer sig i og aktiverer pladsen foran hegnet.

Installationen er nomineret fordi den skaber et byrum med mulighed for leg og ophold. Kongens Nytorv har med ’Intersections’ fået en attraktion som pladsens mange besøgende kan nyde og indtage på deres besøg på den traditionsrige plads. 

Oases in Copenhagen

Brian Bak Ulbrichsen
Kongens Nytorv, april 2016 - 

København er spækket med gode gratis oplevelser. Det er bare ikke alle, der kender til dem. Det har Brian Bak Ulbrichsen gjort noget ved. I april 2016 opsatte han et bykort og et lykkehjul på hegnet på Kongens Nytorv, og drejer man hjulet bliver man vist i retning af en af byens skønne men lidt hemmelige oaser.

’Oases in Copenhagen’ er nomineret for at gøre hegnet til en interaktiv og inddragende flade i byen. Med projektet får de mange turister på Kongens Nytorv en alternativ og personlig guide til byens gratis og gemte oplevelser. Alt sammen på en legesyg og aktiverende måde.

SPOT-ON

Pernelle Maegaard og Elle Klarskov Jørgensen
Aksel Møllers Have, februar 2016 - 

Turen langs hegnet ved Axel Møllers Have blev i februar 2016 gjort endnu sjovere, da kunstnerne Pernelle Maegaard og Elle Klarskov Jørgensen indtog den fire meter høje og 60 meter lange hegnsflade med deres farverige værk 'SPOT-ON'. Værket skaber et visuelt stærkt og sammenhængende forløb over en lang strækning og lyser op med sit legende udtryk.

'SPOT-ON' nomineres for med høj kunstnerisk kvalitet at aktivere en stor hegnsflade. Pernelle Maegaard og Elle Klarskov Jørgensen har skabt et originalt værk, der vækker vores fantasi.

Træer på Enghave Plads

Kristian Skaarup og Jacoba Niepoort 
Enghave Plads, september 2016 -

I september 2015 plantede Kristian Skaarup en skov på Enghave Plads, og med den et byrum hvor pladsens cafégæster og forbipasserende kan tage et hvil i trækronernes skygge. Bag ved skoven har Jacoba Niepoort malet et kig til fremtidens Enghave Plads. Træerne passes af lokale kræfter og elskes af deres naboer på stenbroen.

Værket er nomineret for at give ophold med skovtur til de mange naboer og forbipasserende og for at skabe et hyggeligt sted, hvor det er rart at opholde sig. Træerne er et nyt og spektakulært indslag på Byens Hegn og maleriet åbner hegnet op og peger ind i fremtiden.

Ultimate freedom og duften af ristede løg

Anders Reventlov 
Vibenshus Runddel, marts 2016 - 

På Vibenshus Runddel har Anders Reventlov malet en 50 meter lang eksplosion af et værk. Værket ’Ultimate Freedom og duften af ristede løg’ skiller sig ud, men de gule felter går samtidig i dialog med de gule maskiner inde på byggepladsen. Værket kan opleves langt fra, men detaljerne er også interessante helt tæt på.

Værket er nomineret for med et originalt udtryk at aktivere en lang hegnsflade. Anders Reventlov har skabt et imponerende værk, der råber op, samtidig med at det inviterer os til at gå på opdagelse i de abstrakte figurer.

Den Kommercielle Hegnspæl

Ud over publikumsprisen og juryprisen uddeles hvert år den kommercielle hegnspæl. Den gives til årets bedste reklame og udpeges af juryen ud fra samme kriterier som juryprisen.

Herunder kan du se vinderen og alle de nominerede kampagner.

Danske Spil Casino

Vinder af den kommercielle pris

Udviklet af Black Rabbit
Kongens Nytorv, juli 2016

Juryen sagde om reklamen:

"Juryen har i sit valg lagt vægt på, at vinderen er den håndværksmæssigt absolut bedst udførte reklame. Vinderen er således både æstetisk flot, konceptuelt veludført, og så er den sjov. 
Der er tale om en reklame, som bruger den unikke placeringen til perfektion, og tilmed giver beskueren en ordentlig rutsjetur. Den sætter flere og dybere tanker i gang, end blot om det produkt, der reklameres for. Blandt juryens medlemmer fremkaldte reklamen og dens tema både misantropiske overvejelser om menneskets plads i livets store spil og drømme om de muligheder, der kan åbne sig for én lige rundt om hjørnet. Og så fremprovokerer det blotte syn af reklamen en umiskendelig lyd af roulette i vores hoveder."

Danske Spil Casino kampagnen bestod af mange meter banner på begge sider af kørebanen tværs over Kongens Nytorv. 

Kampagnen forvandlede den smalle kørebane strækning mellem to metrobyggepladser til en roulette i storformat. På begge sider var der opsat store sorte og røde tal. Som bilist og cyklist fik man oplevelsen af at befinde sig midt i spillet, som en kugle der kastes gennem rouletten.

Danske Spil Casino kampagnen nomineres for sin originale brug af den specifikke placering. Placeringens særlige karakter med hegn på begge sider af trafikanterne udnyttes på en måde, der gør budskabet sjovt for de forbipasserende.

Coca Cola Life

Udviklet af Essencius
Rådhuspladsen, december 2015

Coca Cola kampagnen på Rådhuspladsen bestod af et mindre banner med en lille digitalskærm inkorporeret i midten af banneret.

Den nye Coca-Cola life adskiller sig fra Coca Colas ikoniske røde farveunivers, idet den er grøn. Umiddelbart er det let at skelne mellem den røde og den grønne cola – medmindre man er rød-grøn farveblind. 

Coca Cola life kampagnen var netop målrettet farveblinde, der som de første kunne læse ud af kampagnen, at Coca Cola life var på vej til Danmark. Kampagnen anvendte de klassiske farveblindhedstests bestående af farverige figurer med skjulte tal og bogstaver i. Som vi kender dem fra folkeskolen. Figurerne blev ’vendt om’, så kun rød-grøn farveblinde kunne læse kampagnens budskab. 

90% af befolkningen kunne altså ikke afkode budskabet, men så blot farverige figurer. Ideen var at engagere mange ved at tale til få. 

Coca Cola Life kampagnen nomineres for at levere en original idé, som både er sjov og interaktiv.

Danmarks Ninja Warrior

Udviklet af Discovery Networks Denmark
Rådhuspladsen og Kongens Nytorv, september 2015

Kampagnen kørte på både Rådhuspladsen og Kongens Nytorv i forbindelse med lanceringen af Kanal 5’s program “Danmarks Ninja Warrior”. Ideen var at omsætte dele af programmet til en forhindringsbane på Byens Hegn.

På Rådhuspladsen udgjorde mange meter banner kampagnens baggrund og blev suppleret af den store digitalskærm og forhindringsbane effekter. Den 55 m2 store skærm var koblet sammen med et kamera, som forbipasserende kunne aktivere, hvis de formåede at kravle op ad et tre meter langt reb og trykke på en knap. Umiddelbart efter blev billedet af dem vist på digitalskærmen og derefter videresendt til Kanal 5’s Facebookside. 

Den efterfølgende uge blev der åbnet for en større forhindringsbane på Kongens Nytorv. Banen var opbygget på selve hegnet. Forbipasserende kunne aktivere en startknap, der startede tiden, og derpå gennemføre fire forhindringer. Til slut trykkes på endnu en knap, som stopper tiden. Et display viste alle deltageres tider.
  
Kampagnen for Danmarks Ninja Warrior nomineres for sin originale og sjove udnyttelse af de specifikke placeringers mulighed for aktiviteter umiddelbart foran reklamen samt direkte på hegnet. Den inddrager de forbipasserende og skaber sjove oplevelser i byrummet.

Garmin Vivosmart HR

Udviklet af Garmin og ZUPA
Rådhuspladsen, december 2015

Kampagnen bestod af bannere og den store digitalskærm på Rådhuspladsen.

Garmin og ZUPA lancerede ”Vivosmart”, en aktivitetsmåler som sender push-notifikationer, hvis du bevæger dig for lidt. Kampagnen gik ud på at få folk til at bevæge sig foran hegnet. Forbipasserende havde 20 sekunder til at tage et billede med deres smartphone af en Vivosmart, som bevægede sig hurtigt rundt på digitalskærmen. Nåede man at fange Vivosmarten på et billede, skulle det uploades til Instagram, hvorved man deltog i konkurrencen om en Vivosmart HR.

Garmin Vivosmart HR kampagnen nomineres for idéen om at understrege budskabet om aktivitet ved at få forbipasserende til at bevæge sig foran reklamen.

Lavazza

Udviklet af MEC / YR
Rådhuspladsen, maj 2016

Kampagnen brugte bannere samt begge digitalskærme på Rådhuspladsen.

På den store digitalskærm blev et scenetæppe trukket til side og afslørede tre Lavazza animationer. Animationerne mindede om dem på bannerne på hegnet. Samlet skabte bannere og skærme universer, der understøttede hinanden. 

Lavazza kampagnen nomineres for at bidrage til et bedre byrum med en æstetisk reklame, der visuelt omskaber hegnet til scene og byrummet til teatersal. Der er tale om en god udnyttelse af hegnets brede format og prominente placering på Københavns Rådhusplads.

Netflix - Orange is the new black

Udviklet af YOURS / MEC
Rådhuspladsen, juni 2016

Kampagnen bestod af bannere og den store digitalskærm på Rådhuspladsen.

Netflix lancerede sæson 4 af serien ”Orange is the New Black”. På store bannere var karaktererne fra serien afbilledet. Kampagnen gik ud på at anvende app’en Snapchat til at tage et billede af sig selv ved karaktererne, og bruge app’en til at bytte ansigt med karaktererne fra serien ved hjælp af sin smartphone. Billedet kunne uploades på Instagram med seriens hashtag.  

Kampagnen for Orange is the New Black nomineres for at bidrage med en interaktiv reklame, hvor forbipasserende skaber sjove oplevelser for sig selv og andre i byrummet. Det er en oplagt og god måde at udnytte placeringens mulighed for at komme helt tæt på reklamen.